Pia Lennberg

Välbesökt föreläsning i Ljusdal på Internationella fibromyalgidagen

Reumatikerdistriktet Gävleborg uppmärksammade Internationella fibromyalgidagen med en föreläsning med temat "fibromyalgi ur patientperspektiv", som hölls av Lena Borg, informatör från fibromyalgiförbundet.

Lena Borg berättade sin historia som började med ett diskbråck vid 43 års ålder och allt gick i stöpet. Lyckopiller hit och dit och efter ett och ett halvt år började värken överallt i hela kroppen och hon fick då diagnosen fibromyalgi. Hon drabbades även av polymyalgia reumatika och fick då en massa mediciner, som fick till följd en leverförstoring.

Fibromyalgi betyder värk i muskler och bindväv och sjukdomen räknas numera till en av de stora folksjukdomarna. Den som har fått diagnosen fibromyalgi har kronisk värk och är extra smärtkänslig. Men den syns inte utanpå, vilket kan göra det svårt för omgivningen att inse att en person med diagnosen är sjuk.

– Det gäller att man har ett bra nätverk omkring sig som förstår, säger Fibromyalgiförbundets informatör Lena Borg.

– Jag fick lära mig många saker, framför allt att säga nej, vilket jag har jättesvårt för. Jag måste erkänna för omgivningen och mig själv att jag inte orkar, och börja prioritera.

Lena gav några tips om hur man kan klara dagen när man har ont:

• Lyssna på kroppen
  • Sätt upp delmål
  • Hitta guldkornen i vardagen
  • Skäms inte för sjukdomen
  • Försök acceptera sjukdomen
  • Viktigt att ge beröm till sig själv när man gjort något bra

Det finns även positiv smärta, som man kan få när man vet att man får ont efter att man gjort något roligt. Hon gav ett exempel: I slutet av veckan ska hon ut och dansa och vet då att hon kommer att ha ont dagen efter. Det är det som hon menar är positiv smärta.

Till sist gav hon rådet att försöka hitta det positiva i tillvaron. Och hittar man inte det, så får man försöka hitta på något kul själv! Det är viktigt att träffa andra människor för att prata och framför allt skratta tillsammans! Skippa alla måsten och göra det som man vill i stället!

Efter föreläsningen så informerades deltagarna om att Reumatikerförbundet tillsammans med primärvården anordnar smärtskolor där innehållet är upplagt för att lära sig att leva med diagnosen fibromyalgi. Om det fanns intresse så kan de kontakta sin hälsocentral.